V této sekci jsme pro vás připravili pár užitečných rad a typů, jak napsat životopis, průvodní dopis a co očekávat na pohovoru. Tyto rady by vám měly pomoci k tomu, abyste u výběrového řízení co možná nejlépe obstáli. Jde o obecné rady, které jsou však doplněny o postřehy z naší praxe a o informace týkající se průběhu výběrových řízení v naší firmě.
Jak napsat správně životopis (CV)
Je důležité si uvědomit, že životopis je to první, co od vás zaměstnavatel obdrží a odkud čerpá první informace o vaší osobě. Na základě životopisu se také většinou personalista rozhodne, zda vás pozve k pohovoru či nikoliv. Proto byste měli napsání životopisu věnovat dostatek času. Zde uvádíme pár bodů, které by vám při sepsání životopisu mohly pomoci:
- Životopis by neměl být delší než 3 strany formátu A4.
- Pokud je to možné, napište životopis na PC. Životopis ukládejte a posílejte ideálně ve formátu pdf.
- Životopis by měl mít strukturovanou formu. Měl by být stručný, výstižný, jasný a přehledný. Používejte spíš odrážky než celé věty. (Špatně: Narodil jsem se ...).
- V životopise by neměly být mezery, roky by na sebe měly navazovat, uvádějte i brigády, mateřskou dovolenou, pobyt v zahraničí či neukončené vzdělání – stejně by na to přišla při pohovoru řeč.
- Uvádějte nejen název pozice, ale i náplň dané práce.
- Po napsání si životopis důkladně zkontrolujte (ideálně si ho nechte přečíst někým dalším).
Struktura životopisu:
- Na prvním místě vždy uvádějte jméno a kontaktní údaje (telefon, e-mailová adresa, apod.).
- Dále uvádějte vzdělání. Řaďte ho od posledního a uveďte název školy, obor studia, rok ukončení, závěrečnou zkoušku.
- Pod vzdělání můžete uvést absolvované kurzy (je možné také umístit na konci CV).
- Poté přichází na řadu praxe. Přehledným způsobem sepište od kdy do kdy jste ve firmě na určité pozici působili, firmu, čím se zabývá, název pozice a stručně její náplň. Opět řaďte od posledního zaměstnání.
- Na závěr uvádějte jazykové znalosti (jazyk a úroveň vašich znalostí), PC znalosti (přehled programů, které ovládáte). Dále následují další vaše znalosti, dovednosti, osobnostní předpoklady, zájmy.
- Životopis by měl končit datem vyhotovení a popřípadě vaším podpisem.
Průvodní dopis
Průvodní dopis slouží jako úvod k vašemu životopisu. Buď ho můžete napsat jako tělo e-mailu nebo jako dokument, který k e-mailu přiložíte spolu s životopisem. Dopis je nutné napsat výstižně a stručně (pouze několik řádků nejčastěji ve třech odstavcích) a doplnit o kontaktní údaje. Pro každou pozici vytvořte jiný průvodní dopis.
Průvodní nebo-li motivační dopis můžeme rozdělit do tří základních bodů:
- V úvodu napište, o jakou pozici máte zájem (název a místo práce), kdy a odkud jste se o pozici dozvěděli.
- Dále uveďte, z jakého důvodu se o pozici zajímáte a odůvodněte, zda vaše schopnosti a znalosti korespondují s požadavky kladenými na danou pozici. Pokud nekorespondují, uveďte, čím jste schopni tento nedostatek vykompenzovat. Dejte najevo, že víte něco o společnosti, do které se hlásíte a demonstrujte svůj potenciál (znalost trhu, znalost materiálů apod.). Můžete také vysvětlit sporné informace, které obsahuje váš životopis.
- Na závěr vyzvěte společnost k akci. Je dobré napsat např. že doufáte v osobní setkání apod.
Zprávy od zaměstnavatele
Jaké můžete od nás obdržet zprávy týkající se průběhu výběrového řízení?
- Potvrzení o zařazení do databáze – Jedná se o e-mail, že jsme vás zařadili do výběrového řízení, a že se výběrem kandidátů do 1. kola budeme v nejbližší době zabývat.
- Odmítnutí – Nejste vybrán k dalšímu kolu daného výběrového řízení (buď na základě posouzení vašeho CV nebo na základě pohovoru). Tento e-mail však automaticky neznamená, že bychom pro vás v budoucnu neměli vhodnou pozici. Sami můžete sledovat na internetových stránkách přehled volných pracovních pozic, a pokud vás nějaká zaujme, přihlásit se opět ke konkrétnímu výběrovému řízení.
- Pozvánka na pohovor – Jedná se o pozvání na 1. kolo pohovoru, většinou si můžete vybrat den a hodinu. Pohovor je dobré vždy potvrdit, abychom s vámi v daný termín počítali.
- Potvrzení pohovoru – Jedná se o informativní e-mail o termínu a místu konání pohovoru, který byl předem telefonicky dohodnut. Na tento e-mail není nutné odpovídat.
Příprava na pohovor
- Vyhraďte si na pohovor dostatek času (obvykle může 1. kolo pohovoru trvat 1-2 hodiny, není tudíž dobré, dávat si několik pohovorů v jeden den). Na délku pohovoru se můžete určitě zeptat při zvacím telefonním hovoru.
- Naplánujte si cestu, vyhledejte si vhodné spoje a dejte si časovou rezervu. Není dobré na pohovor přijít příliš brzo nebo pozdě. Pokud se to již stane, je dobré zavolat a personalistu na tuto skutečnost upozornit.
- Zjistěte si informace o společnosti, jak je velká, čím se zabývá. Pro určité pozice, mohou být dobré i informace o dodavatelích či konkurenci. Většinu potřebných informací naleznete na webových stránkách společnosti.
- Znovu si projděte inzerát, abyste věděli, o jakou pozici se přesně jedná. Porovnejte své schopnosti s požadavky dané pozice. Ujasněte si, z jakého důvodu se na pozici hlásíte, proč jste na ni reagovali.
- Zvolte správné oblečení. Ideálně by mělo korespondovat s firemní kulturou, pokud nevíte, zvolte raději formálnější oděv. Oděv volte také podle pozice, na kterou se hlásíte.
Při pohovoru
- Při příchodu do firmy se ohlaste na vrátnici (recepci), nemusíte pak bloudit po firmě a kontaktní osoba vás očekává. Určitě je dobré znát jméno kontaktní osoby, její telefon a vědět, do jakého oddělení na pohovor jdete.
- Buďte slušní a zdravte všechny osoby, se kterými se ve společnosti setkáte, nikdy nevíte, kdo má na výběrové řízení vliv. Vypněte si mobilní telefon.
- Pohovor vždy vede druhá strana. Vyčkejte na otázku, mluvte až dostanete prostor a rozhodně neveďte "hodinové" monology.
- Ve většině společností se výběrové řízení skládá z více kol (pohovorů). První kolo vede většinou personalista, který ověřuje a doplňuje informace uvedené v životopise. Posuzuje znalosti a zkušenosti kandidáta, ověřuje jeho předpoklady pro danou pozici. Další kola bývají s potenciálními nadřízenými, jde se v nich více do hloubky a zjišťují se hlavně praktické a osobnostní předpoklady pro výkon dané práce.
- Na pohovoru by vám měli osvětlit náplň práce dané pozice.
- Na závěr pohovoru obvykle dostanete příležitost klást otázky. Otázky pouze na plat nebo benefity nevyzní nejlépe. Dotazy je dobré si před pohovorem připravit.
- Měli byste dostat také informaci o dalším průběhu výběrového řízení, pokud Vám nebude dána automaticky, zeptejte se.
Testy
V rámci výběrového řízení se můžete setkat s různými druhy testů. Většinou jste na absolvování testu v rámci pohovoru upozorněni předem. Můžeme je rozdělit do tří skupin:
- Testy praktických schopností a dovedností
- Patří sem například jazykové testy, testy počítačových znalostí, testy manuální zručnosti apod.
- Psychodiagnostické testy
- Mají doplňující funkci při hledání vhodného kandidáta. Některé mohou být i časově náročné.
Při zadání pozorně sledujte instrukce, pokud vám není něco jasné, zeptejte se.
Na otázky odpovídejte pravdivě a odpovědi nezkreslujte, většinou se na to při vyhodnocení přijde.
Do této skupiny testů řadíme:
- Testy schopností – mají ověřit vaše schopnosti, nadání, výkonost (IQ testy, testy pozornosti apod.).
- Osobnostní dotazníky – soustředí se na osobností charakteristiky, styly chování, vztahy k ostatním lidem (např. MBTI test, testy týmových rolí, zvládání stresu, postoje k práci).
- Projektivní testy – jde například o malování obrázku, či doplňování příběhu.
- Assessment Centre (AC) - Používají se většinou při výběru kandidátů na manažerské nebo obchodní pozice. Jedná se především o řešení různých situací ať už týmově či jednotlivě. Jsou časově nejnáročnější a mohou trvat i dva dny. Účastní se ho více uchazečů a několik hodnotitelů. Součástí bývají i psychodiagnostické testy a individuální pohovor. Vyhodnocení je velmi složité, a proto výsledky očekávejte v horizontu týdne či dvou.
Vybrali mě
- Nejpozději v den nástupu budete požádáni o vyplnění dotazníku, informace z něj slouží především pro mzdové a daňové účely. Poté s vámi bude sepsána pracovní smlouva a dozvíte se, co dalšího od vás personální oddělení bude v nejbližší době požadovat (vstupní prohlídka, výpis z rejstříku trestů apod.).
- Poté budete uvedeni na pracoviště, kde se seznámíte s kolegy a bude vám ukázáno pracovní místo. Od IT oddělení se dozvíte přístupová hesla do PC. Bude s vámi probrán plán adaptace a přidělen mentor, který vás bude zaučovat.
- Plán adaptace je navržen na 3 měsíce, tzn. na dobu zkušební lhůty. Během těchto tří měsíců se budete seznamovat s chodem společnosti a vaší prací. Průběžně budete plán probírat s nadřízeným, abyste si vzájmně ujasnili, co už zvládáte a na čem je nutné ještě pracovat.
- V průběhu zaškolování se ptejte, je to určitě lepší, než abyste dělali zbytečné chyby. Pokud máte dotazy k firemní kultuře a jiným obecným věcem, můžete se zeptat i na oddělení lidských zdrojů, rádi otázky zodpoví a pomohou vám začlenit se do společnosti.